... שהוא השכל שמחייה את כל הדברים שבעולם, דהיינו, השגת
האחדות בשלמות, הרי שהאדם עדיין נמצא בהיכלי התמורות ... את האמת בשקר ואת הטוב ברע וכולי). והכוונה היא, כי מצד
האחדות של המציאות, לא שייך שום דיבור כלל. כי כל ... וגם המחשבה היא גבול וגדר, שלא מכילה את האין סוף של
האחדות. ומאחר שבאחדות של המציאות לא שייך שום דיבור ... כי מצד הנפרדות של המציאות, אכן יש אמת ושקר. וגם מצד
האחדות האמיתית של המציאות, גם בה לא הכל אחד. כי ... טוב ורע ואין אמת ושקר וכיו"ב. אבל מי שיודע את האמת של
האחדות, הוא יודע ומבין שאחדות המציאות פירושו, שהנפרדות נמצאת באחדות עם
האחדות, ושאין שום הפרדה בין אחדות לבין נפרדות, ושהנפרדות היא עצמה
האחדות ממש. כי אפשרי המציאות, הוא המחוייב ממש. ... ולכן גם באחדות המציאות, שייך דיבור ומחשבה ונפרדות. כי
האחדות האמיתית, היא כאשר הנפרדות מתאחדת עם
האחדות לישות אחת ממש. וכל מה שיש בנפרדות, קיים כפי ... שינוי. אלא שהוא גם אחדות ממש. וממילא זה אומר שגם מצד
האחדות האמיתית שייך לדבר וכולי. אלא, שמצד השכל של האדם, שלא מבין שהנפרדות
והאחדות הם אחד, מצד השכל הזה, כל דיבור שיש בעולם, הוא של נפרדות. וממילא הוא נחשב לשקר ביחס לשכל של
האחדות שבו הכל אחד. ולכן מצד האדם שעוד לא השיג את
האחדות של המציאות, מנקודת המבט שלו, החכם האמיתי ... שיש נפרדות, כדי לדבר איתו. כי מי שעוד לא השיג את
האחדות באמת, הוא עושה הפרדה בין
האחדות לבין הנפרדות. ולכן מנקודת המבט שלו כל דיבור, הוא נוגד את
האחדות של המציאות, כי באחדות לא שייך דיבור כלל. ... אותה כאחדות ממש. והחכם האמיתי רוצה להרחיק את האדם
מהאחדות בשלמות, דהיינו, לבטל אצל האדם בשלמות את המושג אחדות. כי האדם כוסף אל
האחדות ולכן האדם סובל. והחכם רוצה לבטל אצל האדם את ... שבעולם, כולם שווים, והכל נכון באותה המידה ממש, מצד
האחדות של המציאות. וכל השכל שהחכם מגלה, הוא יכול ...