... הן מהסוג הזה של שאלות של חוסר ידיעה. דהיינו, שחסר לאדם מידע כלשהו, ועל ידי זה נוצרת אצל
האדם שאלה. ובכל השאלות שיש בעולם, התשובה של השאלה היא נפרדת מהשאלה. דהיינו, יש ... שהיא השורש של כל השאלות שיש בעולם. ששם השאלה נובעת, לא משום שחסר לאדם מידע, אלא משום
שהאדם לא מסוגל מבחינה שכלית ונפשית להכיל את המידע שיש לו. כי ככל
שהאדם מתבונן יותר ומעמיק את מחשבתו בכל נושא שיש בעולם, כך הוא בכל פעם מגלה תובנות חדשות ועומקים חדשים של המציאות. ואחרי
שהאדם מבין את כל מה שהוא יכול להבין, אז
האדם מגיע אל המשוכה האחרונה, שהיא הניסיון של
האדם להבין את המהות הפנימית ביותר של המציאות. ורק לצורך ההמחשה, להבין את המהות ... בין מרחב הזמן לבין מרחב המקום, היא מתנהלת ע"פ שכל מסוים. ומערכת היחסים שיש בין התודעה של
האדם לבין המחשבות שאותן הוא חושב, ומערכת היחסים שיש בין הרגשות של
האדם לבין השכל שלו, ומערכת היחסים שיש בין הרצונות של
האדם לבין כל שאר הדברים וכל כיו"ב, הכל פועל לפי אותו שכל אחד. ויש שכל אחד שלפיו ... ולא רק להבין אותו באופן כללי, אלא גם להבין כיצד הוא בא לידי ביטוי בכל דבר ודבר. כי אחרי
שהאדם מבין את המהות של הכל, אז הוא מבין את כל התהליכים שיש בעולם. דהיינו, הוא מבין את הסיבה שבגללה כל הדברים שבעולם הם כפי מה שהם. ואם
האדם חושב שהוא מבין את סיבת כל הסיבות, והוא עדיין לא מסוגל להבין את הסיבה של ... הסוף של כל האירועים ושל כל הדברים שיש בעולם. וזה כמובן לא אפשרי מבחינה לוגית. כי בכל פעם
שהאדם מגדיר בדעתו נקודת התחלה כלשהי, הרי שתמיד הוא יוצר בכך עוד נקודת התחלה גדולה ... פירושו להבין את נקודת ההתחלה הראשונה, למרות שאי אפשר להבין אותה מבחינה לוגית. ואחרי
שהאדם מעמיק את מחשבתו בכל דבר שיש בעולם, אז הוא מגיע לרמת עומק מאוד גדולה של המציאות. ואז הוא מגיע לסוג כלשהו של הבנה,
שהאדם לא מסוגל להכיל את ההבנה הזאת בשכל האנושי שלו, וגם לא ברמה הרגשית האנושית. כי כנ"ל, כל השאלות שיש לאדם בעולם, את כולן
האדם מסוגל מבחינה שכלית להכיל. כי כל השאלות, הן רק חיסרון של מידע כלשהו. וכאשר מתגלה לאדם עוד מידע, אז על ידי זה הוא מקבל תשובה לשאלה שלו. אבל כאשר
האדם מגיע לשאלת כל השאלות, הוא בעצם מגיע לסוג הבנה כלשהי, שבעצם הוא המהות ... ומצד האמת אין כאן שום שאלה כלל. כי השאלה, היא בכלל התשובה, של כל השאלות שיש בעולם. אבל כאשר
האדם נחשף לדבר הזה בפעם הראשונה,
האדם לא מסוגל להכיל מבחינה שכלית את מה שהוא יודע. ולא שמדובר כאן על זה שחסר לאדם מידע כלשהו, אלא על זה
שהאדם לא מסוגל להכיל בתוכו את מה שהוא יודע. כי הידיעה הזאת היא גדולה מאוד בגודל אין סופי. וכאשר
האדם מנסה להכניס דבר אין סופי לתוך מחשבה סופית, השכל של
האדם לא מסוגל להכיל את הדבר הזה. ויש כאלו שמנסים להעלות השערות לגבי מהי השאלה הזאת. אבל
האדם לא יכול אפילו לא לדמיין את השאלה הזאת (עד שהוא יגיע אליה בעצמו). משום שמהותה של השאלה עצמה, שונה מכל השאלות שיש בעולם. כי כנ"ל, כל השאלות
שהאדם מכיר, הן שאלות שיש עליהן תשובות. אבל כאן מדובר לא על סתם שאלה, אלא על המהות ... בעולם. ומדובר כאן על שאלה שאין לה תשובה. ומי יכול לדמיין שאלה שאין לה שום תשובה כלל? וכאשר
האדם מגיע לשאלה של כל השאלות, השאלה של כל השאלות יוצרת אצלו חוסר הבנה כ"כ גדול, ... יש חוכמה כלשהי וידיעות כלשהן. וכאשר יש לאדם שאלה בכל נושא, אין השאלה גורמת לכל הידיעות של
האדם להתפרק. כי כל שאלה היא על נושא מסוים. ואין שום שאלה שהיא על כל המידע שיש ... שלהם וכל מה שהם יודעים, מתבטל ונעלם. כי השאלה הזאת היא על המהות של כל מה שקיים. וכאשר
האדם מגיע לשאלה הזאת, אז כל מה שהוא יודע בכל תחום שהוא, יש לו עליו שאלה. כי השאלה הזאת, היא על כל מה שקיים. וזאת לא סתם שאלה, אלא שהשאלה הזאת גורמת לכך
שהאדם כבר לא מסוגל יותר להכיל בתוכו שום סוג של מחשבה. כי אחרי
שהאדם מגיע אל השאלה הזאת, אז כל מחשבה שיש לו בראש שלו, המחשבה הזאת מזכירה לו את ... של כל הדברים שיש בעולם. ומאחר שהיא כרוכה בהבנת המהות של כל הדברים שיש בעולם, הרי שאחרי
שהאדם מבין אותה, ממילא בעצם יש לו שאלה על כל דבר שיש בעולם. ולא סתם שאלה, אלא חוסר הבנה. כי כפי שאמרנו, לא מדובר כאן על שאלה של חוסר ידיעה, אלא על זה
שהאדם מגיע למידע כלשהו, ש