... האדם מבין שכדי להבין את כל המציאות, לשם כך צריך האדם לראות את כל התמונה המלאה. אבל יש כאן
בעיה לוגית רצינית, שהיא גבול יכולת ההבנה האנושית.
והבעיה היא, שאם נניח לדוגמא שהאדם יהיה בקצה של העולם ויסתכל מהקצה של העולם על התמונה המלאה, הרי שעדיין זאת לא התמונה המלאה. משום ... של עצמו וכולי. אבל לעולם זה לא יהיה באופן מלא כמו מי שמסתכל מבחוץ. ונמצא אם כן כי יש כאן
בעיה רצינית מאוד. כי מצד אחד האדם רוצה לראות את התמונה המלאה, אבל מהצד השני אם תראה את התמונה, היא לעולם לא תהיה מלאה, כי הצופה לא ... בשום אופן. ובפרדוקס הזה ובגבול היכולת התפישה האנושית הזו, נתקעו כל חכמי החכמים למיניהם. כי
לבעיה הזאת אין פתרון. כי ברמה הטכנית אי אפשר להסתכל על עצמך מבחוץ באופן שלם. כי הצופה לעולם הוא נפרד מהדבר שעליו הוא צופה. וא"כ זו לעולם לא תהיה התמונה המלאה. וכל החכמים הגדולים בעולם לא מצאו פתרון
לבעיה הזאת. וככל שחכמי הרוח העמיקו את מחשבתם יותר בעולם הרוחני, כך הם התקרבו יותר לשאלות של הבנת המציאות, שהקושי למצוא להן תשובה, ... התמונה המלאה. ומי שיקרא היטב את כל סוגי הספרים הרוחניים, הוא יראה כיצד כולם נתקעו ונעצרו
בבעיה הזאת. כי בכל ספר רוחני יש שאלות אחרות. ומי שיתבונן היטב על מהות השאלות שבהן הסתבכו גדולי חכמי החכמים, הוא יראה שכל השאלות כולן ... שונות של הפרדוקס של התמונה המלאה. שהיא הדבר שאותו השכל לא יכול להבין. ואפשר להסביר כאן את
הבעיה הזאת בעוד מאה צורות נוספות. אך לא נפרט אותן כאן, כדי לא לסבך את הקורא. אך נאמר רק, כי גם הפרדוקס הזה של חוסר היכולת של התודעה לחשוב על עצמה בשלמות, דהיינו,
בעיית ראיית את התמונה המלאה, גם היא לא השאלה הקשה ביותר. כי יש שאלות אחרות קשות עוד יותר. ויש שאלה אחת קשה מכולן.
והבעיה הטכנית "הקטנה" הזו של חוסר היכולת של האדם לראות את התמונה המלאה, היא רק הקדמה קטנה לשאלות הרבה יותר קשות, שאליהן מגיע רק מי ... בתוכה, כדבר אחד. ובן כך ובין כך, כל חכמי החכמים למיניהם, כולם נעצרו בנקודה הזו. אבל, לכל
בעיה בעולם יש פתרון. וגם
לבעיה הזאת יש פתרון. והקושי למצוא את הפתרון
לבעיה הזו, הוא משום שהוא פשוט מידי. כי יש תפישת מציאות אחת מאוד פשוטה, יותר מידי פשוטה, הכי פשוטה שאפשר, שאם יש אותה לאדם, ממילא יש לו את הפתרון
לבעיה הנ"ל. והקושי להבין את הדבר, הוא משום שהוא פשוט מידי להבנה. וכן, יש דבר כזה פשוט מידי להבנה. וכפי שכבר ביארתי במקום אחר. וכאן לא נסביר את הפתרון
לבעיה הנ"ל, כי הפתרון
לבעיה הזאת הוא חסר כל משמעות עבור מי שלא מגיע אליו בעצמו. כי האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את התשובה, אא"כ הוא יצר כלי קיבול להכיל בתוכו ... אבל כן נסביר את הדרך למצוא תשובה לשאלה הנ"ל. והעניין הוא, כי מי שרוצה למצוא תשובה גם
לבעיית התמונה המלאה הנ"ל, עליו ליצור אצל עצמו כלי קיבול שכלי מאוד גדול. כ"כ גדול עד שהוא יוכל להכיל בתוכו את השכל של התמונה המלאה. ... הכוחות שיש לו מכל סוג שהוא. ורק ריכוז של כל הכוחות של האדם ככוח אחד, רק הוא מסוגל להתגבר על
הבעיה הנ"ל. והדרך להגדיל את השכל ואת היכולת התפישה של האדם, היא על ידי זה שהאדם מביא לידי ביטוי את כל היכולות האישיות שלו בכל מה ... יותר ויותר. עד שבסופו של דבר האדם פתאום קולט את השכל האחד, שבו הוא מקבל תשובה גם לשאלה של
בעיית התמונה המלאה שהוזכרה לעיל. ואחרי שהאדם מצליח לעבור את המשוכה השכלית האחרונה, אז הוא נחשב למי שניצח את המלחמה בשלמות. כי אז הכל ...