2:02:06גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים... הנאה. למה אני רוצה להתרחק מכאב והמכנה המשותף של הלמה, נמצא שיש כוח אחד שמניע את הלמה. הלמה בפשיטות כי אתה רוצה למלא את רצונך, בסוף, בסוף, בסוף כי ככה אני רוצה. אני לא רוצה כאב, אני רוצה הנאה, אבל למה אני רוצה הנאה, כדי למלא את רצוני, לא בגלל ההנאה. למשל דוגמא, אדם בדיכאון, אומרים לו בוא תהנה, הוא אומר לא בא לי ... אומר לו אם תשאל למה כואב לך הראש, לא תהיה לך בעיה שכואב לך הראש, איך זה יכול להיות הנושא הוא פשוט, אם הוא מספיק פעמים ישאל למה, בסוף הוא יבין שכואב לו הראש בגלל שהוא לא רוצה שיכאב לו הראש, למה אני לא רוצה, כי יש משהו בתוכי שיוצר לי את הרצון הזה, משהו בתוכך גורם לך לא לרצות את הכאב, תתחיל לחפור פנימה, בסוף תגלה שיש ישות אחרת או מציאות, לא משנה איך תקרא לה אולי אלוהים, איך שבא לך, שהיא יוצרת את הרצון שלי, קודם כל אתה מבין שהרצון שלך שלא יכאב לך זה לא הרצון שלך, זה רצון של ... מאני קולקטיבי, ואם הוא ממשיך לחפור למה למה למה הוא מגיע למצב שכאשר הוא אומר אני הוא מתכוון למציאות, ואז הוא מגיע לנקודה מסוימת בסוף התהליך, הא מגיע לפרספקטיבה מסוימת שבה הוא חווה את כל הרצונות שבעולם כביטוי של הרצון שלו. בא נסביר מחדש, למשל אדם שמתעללים בו, ואני אומר שאם האדם ישאל למה, לא יפריע לו ... נמצא רחוק, ואולי בעוד מאה שנה יהיו רובוטים שיראו כמוכם ויבואו להרצאה ולא תוכל לדעת מי הם. תצטרך לחתוך אותו ולראות ממה הוא עשוי. בסוף לא יהיה הבדל. בכל מקרה התודעה של האדם משתנה בהתאם לרצון שלו, כשהוא מבין שהרצון שלו לא שלו, כשהוא אומר אני רוצה, זה לא הוא הרוצה, זה משהו רוצה דרכי. זה קודם כל משחרר אותך ... עולם ויכול לא להיות עולם, חוץ מדבר אחד ששמו בישראל מחויב המציאות, שזה אלוהים, הבורא, המציאות הקוסמוס, דבר אחד חייב להיות קיים בסוף ולא משנה איך תסובב את העניין, זה כמו שאלוהים חושב אותנו, אם אדם מתבונן בלמה הזה, הוא בסוף מגיע להבנה שבסוף יש משהו שחושב אותך וחושב את הרצון שלך, וחושב את הכל. ובעצם אין לך הוויה, מה זאת אומרת, אתה לא קיים בזכות עצמך, אתה רק ביטוי של משהו אחר, זה כמו נגיד ... איך בן אדם יכול לאהוב את אותם חלקים שהוא לא אוהב. אליעד זוהי בדיוק התשובה, יש פה כמה תשובות. קודם כל אם אתה מסתכל מספיק פנימה, בסוף התהליך אתה מזדהה עם הישות הראשונה שעושה את הכל, ואז לא תוכל להגיד זה טוב וזה רע, מאוד פשוט. שאלה אבל איך זה משנה את התפיסה, לגבי אותם תמונות שהוא רגיל לראות שהם לא ... הם בו זמנית גם ישות אחת. מה זאת אומרת מבחינה פיסיקלית, בואו נבדוק, מהו כסא - אטומים, נבדוק פנימה, פנימה, פנימה, אלקטרונים וכו' בסוף נגיע למסקנה שכל דבר עשוי ממקום ומזמן, ובסופו של דבר נגיע להבנה שהמקום והזמן עשויים מאין מקום וזמן, לפני המפץ הגדול. לפני בריאת העולם לא היה כלום, נכון ממה נהיה הכל ... לא תצטרך להתעסק איתם. יש פה כסא, יש פה דברים שונים, מה זה כסא ממה עשוי הכסא עשוי מחומר ועץ, ואני זה תודעה וזה חומר וזה מדבר, בסוף התהליך מגיעים להבנה שהכל מתהווה מדבר אחד, מה זה הדבר ואיך זה קשור להכל אחד מה הדבר הבסיסי ביותר בקיום שלנו, מקום וזמן. המקום זה ימינה שמאלה וכו' והזמן אתמול היום מחר ... האם אני זה המחשבה שלי, האם המחשבה חושבת אותי, אולי אני בתוך חלום של עצמי, אולי אני זה העולם, חשבתי את כל האפשרויות הקיימות, בסוף התהליך הבנתי שיש רק דבר אחד שעושה את התודעה שלי, בהתחלה זה היה הרצון, אחר הבנתי שהרצון הוא לא שלי, ואז הבנתי שהכל קורה דרכי, ואחר הבנתי שזה לא דרכי אפילו, מי זה דרכי, מה ... שלאדם יש נשמה בגלל ששאלנו, מה הוא עושה, נכון מה מניע את האדם הנשמה, למה הוא זוכר בגלל הנשמה, אז אם אתה מתבונן על כל העולם בסוף אתה מגלה את הנשמה של העולם, זה בעצם הכוח הראשון, הסיבה הראשונה, האלוהים. זה מתחבר למה שדברנו קודם על מחויב המציאות ואפשרי המציאות, מבחינת האמת אף אחד בעולם לא יכול ... מקום וזמן, יכול להיות כן מקום וזמן, בכל מקרה שום דבר בעולם הוא לא מחויב, ולכן תמיד אפשר לשאול למה. עכשיו אם נתבונן על העניין בסוף התהליך נגיע לשתי מסקנות הפוכות, וכנל לגבי כל תהליך בעולם, אם נתבונן עליו נגיע לשתי מסקנות הפוכות, מה זאת אומרת שתי מסקנות הפוכות, מצד אחד נבין שיש, ובו זמנית נבין שאין, ... שאלה בנאלית למה זה קורה, למה דברים קורים לי שאלה תן לי שיעורי בית. אליעד אני אומר לך אם אתה תשאל את עצמך מה הסיבה של כל דבר בסוף התהליך אתה תגיע לכך שיש סיבה ואין סיבה זה אותו הדבר. שאלה תן לי דוגמא לתהליך. אליעד אבל זה תהליך ארוך, זה מה שניסינו לעשות שאלה אבל זה לא הלך. אליעד גם אם לא הלך לא משנה, זה תהליך ארוך, תהליך לוגי ארוך, צריך להבין אותו, מה הסיבה, יש סיבה וכו' ואז בסוף בסוף בסוף שבכל השכל שלך אתה מנסה להבין מה הסיבה, אתה בסוף מגיע להבנה שיש ואין זה אחד, וכשאתה מבין את זה אין לך שאלה, כל זמן שאינך מבין את זה תשאל שאלות, ומה הסיבה ואיך זה נוצר בסוף התהליך אתה מגיע להבנה שיש ואין זה אחד, וכאשר יש ואין זה אחד אין שאלה, וכך התחלנו את ההמשך של הפעם הבאה. ...