... שלא מוכן להתאמץ קצת, מתאמץ הרבה - אלא אם כן הוא
באמת , לא מוכן להתאמץ, אפילו לא קצת. כי מי שלא מוכן להתאמץ קצת, אז הוא מתעצל, ואז הוא מתאמץ אח"כ עוד יותר הרבה, בגלל ... להיות מוכן להתאמץ, כדי לא להתאמץ בכלל. אבל מי
שבאמת לא רוצה להתאמץ בכלל, דהיינו, שהוא ממש סובל מכל טיפת מאמץ כלשהי, עד כדי כך שהאדם שונא את המאמץ כ"כ, עד שהוא מעדיף לא ... שתמיד הוא רוצה משהו יותר טוב. ואף פעם האדם לא
באמת יסרב, לקבל משהו יותר טוב. וזה משום, שהאדם סובל תמיד. וכל זמן שהאדם נהנה ממשהו בחייו, הרי שהוא לא
באמת סובל, מכך שהוא סובל. כי כאשר לדוגמא, האדם סובל
באמת, מאיזה דבר גשמי, באותו הזמן, הוא לא חווה שום הנאה כלל משום דבר. ומי
שבאמת לא רוצה להתאמץ בכלל, זה אומר בעצם, שהוא לא מסוגל להפיק אפילו לא טיפת הנאה אחת, משום דבר. כי הכל זה מאמץ, למען מטרה בלתי מושגת. ומי
שבאמת לא רוצה להתאמץ בכלל, ממילא זה אומר שהוא לא יצליח ליהנות משום דבר שיש בדרך, כי הוא
באמת רוצה רק את המטרה עצמה, כי הוא שונא את הדרך לגמרי. ומי שנהנה מהדרך אל המטרה, הרי שהוא מפיק הנאה גם מהדרך, ולכן הוא ... האדם להיות איש אמת. וזה בסדר גמור לסבול, אם אתה
באמת רוצה את זה. ועל האדם להתבונן היטב ולראות את האמת, האם
באמת הוא שלם בלב שלם, עם זה שהוא סובל קצת? או סובל לפעמים? וכיו"ב כל מיני שקרים. כי מצד אחד, האדם לא
באמת שמח מכך שהוא סובל קצת / לפעמים / תמיד, כי האדם היה מעדיף לא לסבול. ומצד שני, האדם כל הזמן משקר שכאילו אין ברירה, ... מיני שקרים שונים ומשונים, שהם מבטאים את זה שלא
באמת ולגמרי נמאס לאדם לסבול. והאדם מטעה את עצמו תמיד. כי מצד אחד, הוא היה רוצה את השלמות. כי רק משום כך, האדם לא
באמת שבע רצון אף פעם, כי הוא תמיד רוצה את השלמות. אבל מצד שני, הוא מטעה את עצמו, שכאילו אין ברירה, אלא לסבול לפחות קצת. והוא שקר, כי מי
שבאמת רוצה את השלמות ולא מוכן לסבול בכלל, הוא לא יסכים בשום פנים ואופן, להכיל בתוכו את המחשבה שאין ברירה אלא לסבול. אלא ... בכל כוחו, ולא יסבול יותר. ובסיכומו של דבר, מי
שבאמת לא ירצה להתאמץ כלל, אלא להיות תמיד בשלמות, יזכה לזה בשלמות. כי האדם תמיד מקבל, בדיוק את מה שהוא רוצה. והאדם סובל, רק ... יותר. אבל האדם כן נהנה עדיין וכולי, כי הוא לא
באמת רוצה להפסיק את הסבל. ולכן, על האדם לברר עם עצמו את האמת, ולראות את האמת, שהוא סובל תמיד. כי כל הנפרדות, היא סבל ... ולראות, שאין שום נפרדות כלל, כי הכל אחדות אמיתית
באמת. והאדם כאלוהים האמיתי, הוא זה שבוחר בבחירה חופשית מלאה, את הסבל שלו כישות מצומצמת וכולי. ...