... ביחד. ויחד עם זאת יש להבהיר ולומר, כי הטוב הוא תוצאה של האמת. אך מי
שרוצה את האמת עצמה, עליו לא להיות משוחד עם הרצון שלו להרגיש טוב. כי טבע האדם הוא לחפש את הטוב. והאדם מטבעו
מחפש את האמת, כדי להרגיש טוב. ואם השקר לא היה רע, אז האדם בכלל לא היה מתעניין באמת. כי לאדם יש את האינטרס האישי שלו להרגיש טוב. והאדם
מחפש את האמת, כי האמת עוזרת לאדם להרגיש טוב. והיכן שהאדם חושב שהאמת לא משרתת אותו, אז יש מצבים שבהם הוא מרשה לעצמו לשנות
קצת את האמת וכולי. וכאשר האדם
מחפש את האמת, הוא מחפש אותה מתוך האינטרס שלו להרגיש טוב. ויש כאלו בעולם שנדמה להם שהם קרובים אל האמת. למרות שבאמת הם נצמדים לאיזה שקר שגורם להם להרגיש טוב. ולכן הם אומרים שהוא האמת. ... להרגיש טוב. והשוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים. וכאשר האדם
מחפש את האמת, הרי שהוא משוחד עם האינטרס האישי שלו. כי האדם
מחפש את האמת, רק כדי להרגיש טוב. ואף אחד לא קם בבוקר
ומחפש את האמת סתם כך בלי סיבה. ורק כאשר קורת לאדם איזו בעיה, אז הוא מנסה
להבין את האמת, והוא מנסה לראות האם הוא תואם את המציאות או שלא. והאדם
מחפש את האמת, כדי להרגיש טוב. והאדם מחפש אמת, שתגרום לו להרגיש טוב. ולכן ראיית האמת של האדם, היא סובייקטיבית. משום שהאדם מחליט מהו האמת והשקר, לפי מה שגורם לו להרגיש יותר טוב. ובנוסף ... ולא מושלמת, בתוספת של טעויות מחשבתיות וכיו"ב, כאשר אדם כזה מנסה
לברר את האמת האמיתית, הרי שהאמת שהוא מגיע אליה, היא בוודאי לא האמת האחת של המציאות, אלא היא אמת אישית וסובייקטיבית שלו בלבד. וכדי
למצוא את האמת האחת, לשם כך על האדם ללכת בדרך אמת ע"פ מדרגתו. דהיינו, על האדם ללכת אחרי מה שהוא מבין
שזאת האמת, למרות שהיא סובייקטיבית. ועל ידי זה בסופו של דבר, האדם יגיע אל האמת האחת. וכאשר האדם הולך אחרי האמת הסובייקטיבית שלו, שהיא מוגבלת לידיעות ולהבנה שלו, על האדם להשתדל לראות, שהאמת שלו היא ללא נגיעות אישיות. דהיינו, אם חפצה נפשו של האדם
לחפש את האמת, עליו לנסות לראות שהוא
מחפש את האמת, ללא אינטרס כלשהו שהאמת תהיה כך או אחרת. ויש מי שנדמה לו שאין לו אינטרסים אישיים. ויש מי שנדמה לו שהאמת שהוא מאמין בה, היא בכלל נוגדת את האינטרסים האישיים שלו. אבל האדם ... הוא מרגיש יותר טוב או פחות טוב. ועל האדם להתבונן אל תוכו, ולנסות
לראות את האמת, כיצד האמת שהוא מאמין בה, כיצד היא משרתת אותו. וגם אם האמת שהאדם מאמין בה, גורמת לאדם להרגיש תחושה של רע, ושל פחד וכיו"ב, הרי שלפעמים האדם עדיין מרגיש יותר טוב להאמין ... הדעה של האדם גורמת לו להרגיש יותר טוב, מאשר בלעדיה. ולא כל אחד ראוי
לדעת את האמת. אבל מי שחפץ באמת עצמה, עליו להסתכל אל תוכו, ולראות את האינטרסים שיש לו, בכך שהוא מאמין באמת כלשהי. והאדם יכול לבחור להבין, שלמרות שהוא בטוח שהוא נמצא באמת כלשהי, הרי ... משרתת את האינטרס האישי של האדם בשלמות. ומי שרוצה להרגיש טוב, עליו
לחפש את האמת. אבל, תחושת הטוב שמגיעה בעקבות ידיעת האמת, היא תוצאה, אך היא לא הסיבה שבגללה האדם
מבין את האמת הזאת. כי כל זמן שהאדם
מחפש את האמת, כדי לגרום לעצמו להרגיש יותר טוב. אז הוא תמיד ימצא אמת כלשהי, שתגרום לו להרגיש יותר טוב.
אבל את האמת המושלמת, אותה אפשר להבין, רק כאשר כל הרצון כולו של האדם, הוא אך ורק
להבין את האמת. וכדי
להבין את האמת האמיתית, לשם כך על האדם לרצות בלב שלם
לדעת את האמת. והטוב של האמת האמיתית, הוא מגיע אחרי שמבינים אותה. ואז הטוב גם הוא אמיתי באמת. אבל הוא התוצאה, והוא לא הדרך והסיבה שבגללה האדם רוצה
לדעת את האמת. אלא הוא מגיע לאחר מכן. ונחדד: הטוב המושלם שמגיע מידיעת האמת, הוא תוצאה של חיפוש האמת, ללא אינטרס כלשהו. וברמה המעשית, על האדם
לחפש את האמת היחסית שלו. כי אי אפשר בבת אחת להגיע לאמת הגדולה מכל. כי האמת הגדולה מכל, היא השכל של כל המציאות. והאדם לא יכול בבת אחת להבין את הכל. ועל האדם להתחבר לנקודת האמת שלו, וללכת אחרי נקודת האמת שלו, דהיינו, אחרי מה שהוא מבין
שזאת האמת וכולי. ועל ידי זה בסופו של דבר, האדם מגיע אל האמת האחת. והטוב האמיתי, הוא התוצאה של האמת האחת. ...