... לא חייב - אתה יכול. אתה לא צריך - יש לך
אפשרות. איך לשכנע מישהו לעשות משהו שהוא חושב שעושה לו רע? איך לשכנע מישהו לא להתאבד? איך לשכנע ילד לעשות שיעורי בית? איך לטפל בהתנגדות? ... על משהו שעושה לו רע? איך לשכנע מישהו לעשות משהו שהוא לא רוצה לעשות? איך לגרום למישהו לא לפחד ממשהו שהוא מפחד ממנו? וכאן אבאר עוד גישה, לאיך
באפשרותך לשכנע מישהו לעשות משהו שהוא לא רוצה לעשות. והרעיון הוא, שבן אדם רוצה שיהיה לו טוב. ובן אדם עושה את מה שהוא חושב שיעשה לו טוב, ... ושלא משנה מה שהוא יעשה יהיה לו טוב, או מי שלא יכול לבחור מה לעשות ושאם הוא יעשה משהו מסוים יהיה לו רע?! מי מרגיש יותר טוב, מישהו שיש לו המון
אפשרויות בחירה שיכולות לעשות לו טוב, ושהוא בוחר מהן מה לעשות, או מישהו שאין לו הרבה
אפשרויות בחירה ושהוא חייב לבחור
באפשרות מסוימת כדי שיהיה לו טוב?! נניח שאתה יכול לבחור איזה מעיל שבא לך ללבוש, או שיש לך רק מעיל אחד, כי כל שאר המעילים שלך נהרסו. למי ... עכשיו, להישאר בבית. הרי שהשני, מרגיש יותר חופש פעולה. וזה בעצם אומר, שכאשר מישהו לא רוצה לעשות משהו, כי הוא חושב שלעשות את הדבר הזה יעשה לו רע,
באפשרותנו לבוא אליו בגישה שבה אנחנו רוצים לעזור לו ולעשות לו את החיים לטובים יותר. על ידי זה שהוא יאפשר לנו לשכנע אותו, שגם מה שהוא לא ... להתאבד. כי האיסור להתאבד, הוא עצמו עושה רע לבן אדם, כי הוא מגביל את הבן אדם. ולפעמים כמובן הניסוחים האלו עובדים, אבל לפעמים לא. וכאן אתן עוד
אפשרות איך אפשר לנסח את הרצון שלנו שהוא לא יתאבד. ואיך? אז במקום לומר לו, אסור לך להתאבד, צריך לדעת לשדר לו (במינון הנכון ובצורה ... חייב להישאר בחיים, מעבירים לו את המסר שהוא יכול להישאר בחיים. וגם כאן יש את הרכיב, שבו האדם מרגיש רע, מעצם זה שאנחנו מזכירים לו שהוא מרגיש רע
מהאפשרות של לחיות. אבל בעיקרון, החיים מוצגים לו כהזדמנות, ולא כחובה. לדוגמא: "אני מבין שקשה לך ושאתה רוצה להתאבד, אבל שתדע שאתה לא חייב להתאבד. כי יש
אפשרות שיהיה לך טוב, גם אם תחייה ותישאר בחיים". ובגלל שבן אדם רוצה להרגיש בחירה חופשית, לכן יש סיכוי שהוא ירצה להקשיב, כדי להרגיש טוב מכך שנותנים לו את
האפשרות לחיות. ואחדד: אנחנו לא לוקחים ממנו את
האפשרות להתאבד, אנחנו כן נותנים לו את
האפשרות לחיות. אנחנו לא מגבילים אותו. אנחנו מגדילים לו את כמות
האפשרויות שלו. ניקח לדוגמא ילד שלא רוצה לעשות שיעורים. אז גישה שלילית תגיד לו: "אתה חייב לעשות שיעורים, אסור לך לא לעשות שיעורים, אתה צריך ... גם מלעשות שיעורים, שיעורים יכולים לעשות לך טוב, יכול להיות מעניין לעשות שיעורים, גם לעשות שיעורים זה כיף". כאשר בגישה הראשונה צמצמנו את כמות
האפשרויות שלו ובשנייה, הגדלנו את כמות
האפשרויות שלו. וכמובן שזה יעבוד, רק אם אתה כהורה באמת תחשוב שכיף לילד לעשות שיעורים. אבל זה כבר נושא אחר. אבל העיקרון הוא, שאם אומרים למישהו שהוא חייב לעשות משהו, אוטומטית, הוא ירגיש שמגבילים את
האפשרויות שלו והוא ירצה להתמרד נגדנו, ולו רק משום שהגבלנו את כמות
האפשרויות שלו, ומשום שהוא רוצה להרגיש חופשי לעשות כרצונו. אבל אם נאמר לו, שיש לו את
האפשרות לעשות גם אחרת, שאנחנו מוכנים שהוא יעשה מה שהוא רוצה, אבל אנחנו מבקשים / מציעים, שהוא יראה שגם
האפשרות השנייה, גם היא לא רעה כל כך, ושגם היא אפשרית. ושאנחנו לא רוצים להגביל את החופש שלו, אלא אנחנו מציעים לו עוד יותר חופש. שיראה שיש לו
אפשרות לעשות גם את מה שהוא חושב שהוא לא יכול ולא רוצה לעשות. במקרה כזה, יש יותר סיכוי שנקבל כן. כי אנחנו לא מגבילים את הבן אדם, אלא ... שתצא לטיול, אלא כי אני חושב שהיה יותר נחמד אם היית יכול ליהנות גם בטיול. וחבל לי שאתה לא יכול ליהנות איתנו בטיול. והייתי רוצה שתהיה לך גם את
האפשרות של ליהנות איתנו בטיול. אז בא נדבר על מה מפריע לך בטיול. ושוב, לא כי אסור לך לא לצאת לטיול, אלא כי כדאי לך שתוכל להרגיש טוב, גם ... מאפשרים לו לעשות גם את מה שהוא חושב שיעשה לו רע לעשות אותו. וניתן להסתכל על זה גם כך: אנחנו מגבילים אותו ומכריחים אותו, לפעול מתוך מצב שבו כל
האפשרויות יהיו טובות עבורו. מצב שבו הוא פועל מתוך בחירה יותר מלאה של
האפשרויות. מצב שבו הוא לא מוגבל לבחור רק
אפשרות אחת. מצב שבו גם
האפשרות הרעה, גם היא עושה לו טוב. אנחנו כביכול מאיימים על הבן אדם, שאם הוא לא יקשיב לנו להבין למה זה טוב לעשות, את מה שהוא רוצה לעשות, ... לעשות X, למה אני מוכרח לעשות X, למה אסור לי לא לעשות X. בכל פעם שמישהו בא בסגנון כזה, אפשרי לבוא בתשובה של: אתה לא מוכרח לעשות שום דבר. אבל
באפשרותך כן לעשות גם את ההפך. אתה חייב לעצמך, להיות מסוגל לעשות גם את מה שאתה לא רוצה לעשות. יהיה לך יותר טוב, אם תרגיש שאתה מסוגל ... את הדבר הזה. מה? אתה לא יכול ללמוד את הדבר הזה? האם באמת הדבר הזה גדול עליך? האם אתה באמת לא מסוגל להפיק ממנו שום הנאה? בא ואני אראה לך, איך כן
באפשרותך ללמוד אותו, ואיך כן
באפשרותך להפיק ממנו תועלת והנאה. בקיצור, הרעיון הוא, שכאשר מישהו לא רוצה לעשות משהו כי הוא חושב שעשיית הדבר הזה תעשה לו רע, במקרה כזה
האפשרויות השגויה היא, להילחם בו שיעשה דווקא את מה שהוא לא רוצה לעשות.
והאפשרות הטובה היא, לבוא בגישה שאנחנו מאפשרים לו לעשות, גם את מה שהוא חושב שעושה לו רע. ושאנחנו רוצים להגדיל את כמות הטוב שלו. ...