... - למה מוכרח שיהיו קושיות, על חכם
אמיתי? איך לזהות חכם
אמיתי? חלק 1 במאמר הזה נבאר, מדוע מי שהוא חכם
אמיתי, מוכרח שיהיו עליו קושיות ותמיהות. והעניין הוא, כי חכם
אמיתי הוא מי זה שהוא מבין את השכל של המציאות. כי כל המציאות כולה פועלת לפי ... שמבין את השכל הזה שלפיו פועלת כל המציאות, הוא נחשב לחכם
אמיתי. והנה, השכל של המציאות הוא מאוד גדול. ויש במציאות המון תהליכים שונים ... אדם עם שכל קטן, יכול להבין את השכל הגדול של המציאות. וחכם
אמיתי, הוא זה שהוא השלים את שכלו, והוציא את כל הפוטנציאל השכלי שלו מכוח אל ... ואז האדם מבין את השכל של המציאות, ואז הוא נחשב לחכם
אמיתי. ונאיר: כי לא מדובר רק על פוטנציאל שכלי בלבד, אלא גם על הפוטנציאל ... רצונו, הרי שזה סוג של קושיא שיש לאדם על המציאות. והחכם
האמיתי, הוא זה שאין לו שום קושיא על המציאות. מאחר שהוא מבין בדיוק כיצד ... לפעמים דברים לא ברורים ועושה דברים לא ברורים. וכאשר החכם
האמיתי עושה איזה דבר לא ברור, אז מי ששכלו קטן, הוא מפקפק בחוכמתו של החכם. כי ... על ידי זה נוצרת אצלו קושיא על החכם. כי אכן נכון הדבר, שאם
באמת החכם פועל מאותן הסיבות שנדמה לאדם שבגללן החכם פועל, אז אכן נכון הדבר ... הקטן של האדם, נדמה לו שיש קושיא גדולה על המציאות. למרות
שבאמת אין כאן לא שאלה ולא תשובה. כי השאלה עצמה לא קיימת מלכתחילה. וכל ... את צורת המחשבה שלפיה פועלת המציאות. וכאשר האדם הוא חכם
אמיתי, אז הוא חושב וממילא פועל, בדיוק כמו המציאות. ואז הוא עושה לפעמים כל ... שיהיו עליו קושיות ותמיהות. וכאשר יש לאדם קושיא על החכם
האמיתי, על האדם לזכור שאפילו את עצמו הוא לא מבין בשלמות. כי מי יכול לומר שהוא מבין את עצמו בשלמות?! כי מי
באמת מבין את כל צורת המחשבה שלו בשלמות? ומי
באמת מבין את מהותו העצמית בשלמות? ומאחר שהאדם לא מבין אפילו לא את עצמו ... את עצמו בשלמות, הרי שממילא האדם היה מבין גם את האדם החכם
האמיתי בשלמות, ורואה את גודל החוכמה שלו. אבל מאחר שהאדם לא
באמת מבין אפילו לא את עצמו בשלמות, לכן מוכרח שיהיו לאדם קושיות על החכם
האמיתי. ועל חכם
אמיתי מוכרח שיהיו קושיות. ולא סתם קושיות, אלא קושיות של פרדוקסים וסתירות. דהיינו, מוכרח שיראה לאדם שהחכם
האמיתי כאילו סותר את עצמו, ואומר דברים הפוכים ולא ברורים. וזה משום שהשכל של ... פעם הוא אומר לאדם חלק אחר מהשכל החכם שלו. וכאשר החכם
האמיתי אומר משהו, הוא לעולם לא מתכוון לומר שרק מה שהוא אומר זה נכון. אלא ... לומר שעל האדם להתבונן במה שהוא אומר, ולהסיק בעצמו את
האמת שמכילה בתוכה את כל הדברים. כי כל הדעות שיש בעולם, הן חלקים של שכל אחד. ... נמצאות כל הדעות השונות בשלום. וכאשר יש לאדם קושיות על חכם
אמיתי, עליו להבין שהקושיות שלו הן אכן נכונות. אבל הקושיות האלו הן לא על החכם ... של החכם. כי כל הקושיות שיש לאדם על המציאות ועל החכם
האמיתי, כל הקושיות והשאלות האלו הן אכן נכונות. אבל הקושיא היא לא על המציאות ... שהאדם מדמיין את המציאות. והאדם נדמה לו שהוא מבין את החכם
האמיתי, ואז יש לו עליו קושיות. והקושיות נכונות. רק שהן לא על החכם עצמו, אלא ... לפיו את החכם. ולמרות שמוכרח שיהיו לאדם קושיות על החכם
האמיתי, הרי שאין הדבר אומר שכל מי שיש עליו קושיות, הרי שהוא חכם
אמיתי. כי יש כאלו שהם מבינים שמוכרח שיהיו קושיות על חכם
אמיתי, ואז הם מדמיינים שמישהו כלשהו הוא חכם
אמיתי. וכאשר הוא עושה טעויות, אז במקום להבין מהטעויות האלו שהוא לא חכם
אמיתי, במקום זה הם מדחיקים את הקושיות שיש להם על המנהיג הגורו והמורה הרוחני ...