... ושמחה, שנובעים מהתקרבות אל
האמת - עד הרפואה השלמה כשאדם מתקרב אל
האמת, כל זמן שהוא עוד לא הגיע אליה ממש, הוא חווה שמח ועצב מעורבים זה בזה. כי
האמת, בפרט של החכם
האמיתי, היא מזכירה לאדם את האלוהים שהוא, והיא גורמת לאדם להבין, עד כמה הוא רחוק מהמקום
האמיתי שלו. כי האדם (כמו כל ישות), הוא מלך
אמיתי, אלוהים עצמו וכולי. כי מצד
האמת, הצורה והמהות, הם אחת ממש. וה"אני"
האמיתי של האדם, הוא זה שחושב את החלום, ולא זה שנמצא בתוך החלום. ואעפ"כ, הם אחד וכולי. וכאשר האדם מתקרב לשכל של החכם
האמת, הוא נזכר כמה טובה המציאות יכולה להיות, אם הוא רק יצליח לחזור ולחוות, את מי שהוא
באמת. כי ביחס לכמה שהמציאות טובה ומושלמת, האדם חי בגיהנום ממש. כי כל חייו, מלאים סבל וחסרונות. כי כל דבר שיש בעולם, יש בו חיסרון כלשהו. והאדם ... וכמובן שההנאה היא לעולם לא שלמה, ולכן האדם עצוב תמיד, בעצבות פנימית ועמוקה עד שורש נשמתו, ששם הכל טוב תמיד. וכאשר האדם מתקרב לשכל של החכם
האמיתי, שהוא חי בגן עדן ממש, והוא מרחם על האדם ששכח את זה שהכל מושלם, ושהוא סובל תמיד בלי סיבה, האדם מתחיל לראות את
האמת, כמה רע וכמה סבל יש לו. עד שהאדם סובל, אפילו מעצם זה שהוא עצמו קיים. כי קיום ה"אני" של האדם, הוא עצמו זה שיוצר את תחושת החיסרון והסבל. ... להיעלם ולהיגאל מצרותיו. אבל לצערו הרב, ה"אני" ממשיך להיות קיים, ולסבול לנצח מכאביו של חוסר השלמות. וכך הוא האדם ממש, כי הוא היה אלוהים
אמיתי עם שלמות
אמיתית, וכרגע האדם הוא כולו מלא מכאובים. והוא לא רואה את כל הטוב שיש בעולם, ולא שומע את כל הטוב שיש בעולם, והוא לא יכול לדבר שום דבר שיביא לו שמחה
אמיתית, והוא לא יכול לעשות שום דבר שיביא לו אושר, והוא לא יכול ללכת לשום מקום ולהרגיש שם שלמות, והוא לא יכול לנשום אויר ולקבל איזה דבר שיעשה אותו מאושר
באמת, והוא לא יכול לשאת על גבו את כל הצרות של העולם, והוא סובל תמיד מתחושת חיסרון של שלמות, והוא מחכה כל הזמן לכך שה"אני" שלו יעלם ויחדל ... חדש, הוא חושב שהנה, אולי הסבל הזה יגאל אותו. אבל מהר מאוד הוא רואה, שגם זו עוד צורת סבל שקרי. ובתוכו, האדם לעולם לא מאושר, כי הוא יודע את
האמת, שכאן הוא מקום הסבל. כי קיומו העצמי הנפרד של האדם, הוא הגיהנום. כי השכל של האדם, מסתיר ממנו את כל הטוב שיש בכל העולמות, וגורם לו להיות כל הזמן, בחוויה של נפרדות צמצום וחיסרון. ואז האדם פוגש את החכם
האמת, שמזכיר לו שהוא האדם עצמו, הוא המלך. ומספר לו, כמה החיים שלו היו טובים, כאשר הוא זכר שהוא מלך. ומזכיר לאדם מה
באמת הוא רוצה ומה
באמת הוא מחפש, ולמה
באמת רע לו, ולמה
באמת הוא לעולם לא מאושר. ואז האדם נזכר בכל מה שהוא כבר זוכר בתוכו. ואז האדם נופל לעצבות ולדיכאון, מכך שהוא נזכר שהוא היה מלך ושהכל היה מושלם, ... שהוא לא חווה את זה, שהוא עצמו המלך וכולי. אבל מצד שני, האדם גם מתמלא תקווה ושמחה וגעגועים, לחזור ולחוות את המלך שהוא. כי העצות של החכם
האמיתי, מרפאות את האדם, וגורמות לו לחוות את המלך שהוא, גם אם הוא לא יחפוץ בכך. כי העצות של החכם
האמיתי הן כ"כ חזקות, עד שאם האדם נאחז בהן, אז גם אם יש באדם כוחות רעים שרוצים שהוא ימשיך ויסבול, הכוח של השכל של החכם
האמיתי הוא כ"כ גדול, עד שהוא גורם לכל השדים הרעים האלו, להיעלם מעצמם, ללא כל מלחמה כלל. והאדם לא צריך להילחם ברע כלל. אבל הוא כן צריך למסור את נפשו, להבין את השכל של החכם
האמיתי. וזה בסדר גמור שהאדם ימשיך לשקר וימשיך לעשות טעויות, ואין שום צורך להילחם ברע. כי זה בסדר גמור מלכתחילה , שהאדם משקר את עצמו וסובל וכולי. אבל האדם מוכרח להבין
באמת, את פנימיות השכל של החכם
האמיתי. כי הידיעה, היא הנחמה. ועל ידי זה שהאדם מוסר את נפשו לקחת את התרופות של רופא הנפשות
האמיתי, על ידי זה הוא מתרפא מעצמו, וכל המחלות נעלמות. כי על ידי זה שהאדם מתעמק בתוך השכל של החכם
האמיתי, אז לאט לאט האדם מתרפא. עד שהאדם מגיע לשורש השכל של החכם