... רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים.
אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל לא מספיק. או הבנתך נכונה אבל לא מספיק נכונה. זאת אומרת שצריך לכוונן יותר את ... סוף אין סוף. זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה. זה אומר שלא רק המהות מחוייבת אלא גם הצורה מחוייבת. שאלה: כל צורה?
אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחוייבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחוייבת. וכאשר אתה מגיע לתפיסת ... כשאני אומר שיש כאן כיסא, זה אומר שלא רק המחוייב מחוייב. המחוייב הוא לא בלעדי, כי אם היה רק מחוייב אחד, אז איך יתכן שיש עוד כיסא? שאלה: אשליה.
אליעד: נניח שיש אשליה, אז איך יש אשליה? אם יש רק מחוייב אחד, אז איך יש אשליה? אם המחוייב לא אשליה, אז איך יש כיסא? גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר. שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה?
אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחוייב, למרות ... מחוייבת. ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחוייבת, ואף על פי כן אני אומר שהצורה מחוייבת. שאלה: מה בין זה לעבודת אלילים?
אליעד: עבודת אלילים אומרת שלא כל הצורות מחוייבות. הם אומרים שלחלק מהצורות יש חלק מהתכונות האולוהיות, אבל הם לא אומרים שלכל ... הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה. שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה?
אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר למהות ויש צורה שפחות קרובה למהות. עכשיו אתה יכול ... חשוב יותר מה הוא חושב. זה בעצם המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה. מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים? שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב.
אליעד: האם אתה מוסר את נפשך לרצון הזה? לא. זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך לדעת את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא ... או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות? שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות.
אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש האמת, האם אתה רוצה אמת או אשליה? אני לא אומר שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את האמת זה רע, ... באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה. שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר?
אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד יאחז באיזה דימיון, אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דימיון? אם אתה באמת מחפש את האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי? שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת.
אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך? שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי.
אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך. שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני?
אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה ... ליבשה שלך? ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע? שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני?
אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז איך נדע? אתה מחפש עד שאתה מוצא. ...