... אבל המטרה בסופו של דבר זה שתהיה לך שמחה אמיתית. עכשיו מה זה נקרא שמחה אמיתית רבי נחמן במקום אחר אמר להם ראוי לכם לשמוח
בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים לשמוח
בהשם יתברך אז תשמחו שיש לכם רבי כזה, תשמחו בי, ואם אתם לא מצליחים לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של השמחה, מה שרבי ... ואת האור אינסוף שמאיר באלף הרמות וכו' וכו' אינו יודע מפני מה הוא שמח. הרעיון הוא שהאדם, בכל השמחות שבעולם מלבד הדבקות של
הבורא והאדם צריך לשמוח בשורש, מה זאת אומרת לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא שמחה
בהשם יתברך. שאתה שמח מעצם הדבקות. עכשיו, מה זה נקרא דבקות זו שאלה אחרת. אבל העיקרון שהשמחה צריכה להיות אמיתית לא שימחה מתוך מרה ... דבר כל דבר הכוונה אפילו בחלק הרע. זה הכוונה. זאת אומרת, כאילו תחפש את הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות,
הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון והשמחה ישיגו ... רבי נחמן מספר שפעם היה איזה מלך ולמלך היה בן יחידה והמלך רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו. עכשיו מה הנמשל אז כמובן שהמלך זה
אלוהים והבן היחיד - פה כמובן כולם טעים, כולם חושבים שהבן היחיד מדובר עליהם. ונכון, זה מדובר עליהם. אבל העניין של הבן היחיד, יש פה איזה עניין. בכל מקום שרבי נחמן מדבר על בן המלך או על בת המלך, או הבן והבת שהלכו לאיבוד ביער, רבי נחמן מדבר בעצם על
אלוהים עצמו. על הבחינת בן של
אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של
אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם.
אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, מה שנקרא אבן, משם רואה אבן ישראל. האב פירושו ... שכאשר רבי נחמן מדבר על הבן של המלך הוא בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל העולם הזה כולו הוא החלום של
אלוהים, המדמה של
אלוהים, הבן של
אלוהים. זאת אומרת שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה זה רצה. לבנו בחייו. רבי נחמן בעצם מדבר על בחינת בן של
אלוהים. למרות שאנשים נדמה להם
שאלוהים זה איזה מישהו כזה בחלל החיצון. אבל
אלוהים הוא לא מישהו בחלל החיצון,
אלוהים זה האני האמיתי של כל מה שקיים. זאת אומרת שהאני שבן אדם אומר אני, מצד האמת האני האמיתית שלו זה
אלוהים, זה כמו חלום שכל מי שנמצא בתוך החלום שאומר את המילה אני, גם אם שני אנשים רבים בתוך החלום והוא אומר אני רוצה, אני ... אל ישות ניפרדת מהאב. הבן פירושו הגילוי של האב, נגיד שרבי נחמן כותב שהבן יצא לתרבות רעה, הוא בעצם התכוון להגיד שבחינת הבן של
אלוהים יצא לתרבות רעה. זאת אומרת
שאלוהים מפרספקטיבה מסויימת השתגע. מי זה
אלוהים כל אחד ואחד מאיתנו זה נקרא
אלוהים. כל מה שקיים זה נקרא
אלוהים. השגעון של
אלוהים זה אנחנו.
אלוהים השתגע ומה שיצא זה אנחנו. עכשיו מה זאת אומרת אנחנו השתגענו בשורש יש ישות אחת שהיא השתגעה ויצא אנחנו. אנחנו המדמה. אנחנו השיגעון של הדבר. כשרבי נחמן אומר שבת המלך הלכה לאיבוד הכוונה
שמאלוהים עצמו חלק ממנו הלך לאיבוד. זו הכוונה. בכל מקרה, אז למלך היה בן יחיד ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. מה זאת אומרת ... שי שתי בחינות בחינה של הבריאה, בחינה שלפני הבריאה ובחינה של אחרי הבריאה. הבחינה של האין והבחינה של היש, האחדות והנפרדות,
אלוהים והעולם וכו' וכו'. ורצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. פה רבי נחמן בעצם אומר לנו את התשובה האמיתית. התשובה האמיתית היא ... במחוייב המציאות. זאת אומרת אתה תבין שהכל בעצם זה מחוייב המציאות. שכל האפשרי המציאות יהפך בעינך למחוייב. שכל מה שאתה יודע על
האלוהים, על האינסוף על האין, על הסיבה של עצמה, הכל זה יולבש על הבחינת אפשרי. מה הכוונה הכוונה היא כזו
אלוהים הוא טוב וכל יכול, כולנו קיבלנו קרדיט לצורך הדיון כולנו זה
אלוהים. האני של כולם זה