... ובפרספקטיבה החיצונית יש שינויים, לכן ברמה הפרקטית ביום יום, האדם כן חי בעולם של שינויים, הוא אוכל שותה וכו' אבל ברמה הפנימית אין הבדל בין מקום וזמן,
ליש ואין וכו'. שאלה אמרת שאם היו מנסרים את השולחן או אותך היית חווה את זה אחרת. אליעד אני כרגע שתיתי, אם שתיתי זה אומר שאני חווה הבדל בין צמא ללא צמא, יש ההבדל, אף על פי כן יש שני ... מתבונן על הנושא של אלוהים, יש בעיקרון שתי שיטות, השיטה של העולם המחודש מול השיטה שאומרת שהעולם קדמון, מה זאת אומרת, יש את הדעה שאומרת שאלוהים ברא את העולם
יש מאין, ויש את הדעה שאומרת שהכל קיים כל הזמן, עזוב אותי מאלוהים, זה תמיד קיים זה תמיד היה קיים, כשהרב שואל מי ברא את העולם התשובה אף אחד לא ברא אותו זה תמיד היה קיים. קודם כל תוכיח לי שהוא לא תמיד היה קיים ואחר כך תשאל אותי מי ברא אותו, כי הוא תמיד היה קיים, ולא צריך לערבב את אלוהים בסיפור. כאשר אומרים ברא
יש מאין, אבל זה לא הגיוני, איך זה שברא את העולם
יש מאין, בלי מקום ובלי זמן זה כלום, אז איך מכלום נהיו משהו, כי אם אתה אומר שמכלום נהיה משהו, אז הוא לא באמת כלום, כי היה בתוכו פוטנציאל של המשהו, ולא יכול להיות שהכלום יעשה משהו ... שאתה מנסה למצוא תשובה, אבל מצד האמת זה ככה ואין אפילו שאלה, רבי נחמן אמר מהו שכר העולם הבא מה יש בעולם הבא רבי נחמן אמר שתבין שהכל אחד, זה השכר, שתבין
שהיש והאין הם אחד, זה השכר, זוהי חווית האלוהים, למה אלוהים כי אלוהים פירושו לפני הבריאה, ולפני הבריאה
היש והאין היו אחד, להבין
שהיש והאין הם אחד זה נקרא חווית האלוהים. עכשיו מה זה נקרא לחזור בתשובה, רבי נחמן אומר שאתה משיב את הדבר למקום שממנו נלקח, למשל יש לך רצון לאכול או להיות בריא או שלא יכאב לך הראש, ... יש שתיים, איך זוהי סיבה ותוצאה. השורש של השאלה שלך, הסיבה שבגללה אתה שואל את השאלה, היא בגלל שאתה לא מסוגל להבין שדבר והיפוכו זה אחד, אם הייתי מסוגל להבין
שיש ואין זה אחד, שנפרדות ואחדות זה אחד, לא הייתה לך שאלה. האם אתה מסכים על כך שאלה כן. אליעד יש לך שאלה והשאלה נובעת מכך שאתה לא מסוגל להבין שדבר והיפוכו זה אחד, אם היית מסוגל להבין
שיש ואין זה אחד, לא הייתה לך שאלה, מה שאני טוען, שאתה צריך לנסות להבין מה האמת, האם הוא באמת רצה או אולי לא רצה וכו' ואז תבין שדבר והיפוכו זה אחד, שנפרדות ואחדות זה אחד, שלפני ... משנה, זה תהליך ארוך, תהליך לוגי ארוך, צריך להבין אותו, מה הסיבה, יש סיבה וכו' ואז בסוף בסוף בסוף שבכל השכל שלך אתה מנסה להבין מה הסיבה, אתה בסוף מגיע להבנה
שיש ואין זה אחד, וכשאתה מבין את זה אין לך שאלה, כל זמן שאינך מבין את זה תשאל שאלות, ומה הסיבה ואיך זה נוצר בסוף התהליך אתה מגיע להבנה
שיש ואין זה אחד, וכאשר
יש ואין זה אחד אין שאלה, וכך התחלנו את ההמשך של הפעם הבאה. ...